Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA

z dnia ...............................

w sprawie listy rodzajów odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym, niebędącym przedsiębiorcami, do wykorzystania na ich własne potrzeby.


Na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. Nr 62, poz. 628) zarządza się, co następuje:

§1. Ustala się listę rodzajów odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym, niebędącym przedsiębiorcami, do wykorzystania na ich własne potrzeby, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

§2. Rozporządzenie wchodzi w życie 14 dni od dnia ogłoszenia.
 

  
 
 
Załącznik do
rozporządzenia Ministra Środowiska
z dnia ..................... (poz. ...........)

Lista rodzajów odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym, niebędącym przedsiębiorcami, do wykorzystania na ich własne potrzeby


 

 
 

Uzasadnienie
 
Rozporządzenie jest realizacją upoważnienia zawartego w art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. Nr 62, poz. 628).
Ustawa o odpadach wprowadziła możliwość przekazywania przez posiadacza odpadów określonych rodzajów odpadów osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym nie będącym przedsiębiorcami do wykorzystania ich na własne potrzeby.
Rozporządzenie ustala listę odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać w/w osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym. Biorąc pod uwagę ochronę zdrowia i życia ludzi oraz ochronę środowiska na liście tej znalazły się odpady nie będące odpadami niebezpiecznymi. 
Rozporządzenie to miało swój odpowiednik w dotychczas obowiązującym prawie z zakresu gospodarowania odpadami, a mianowicie rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2000 r. w sprawie listy odpadów, które wytwarzający odpady może przekazywać osobom fizycznym do wykorzystania (Dz.U. Nr 51, poz. 620).
Wprowadzenie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa.
 
 

Ocena Skutków Regulacji
projektu rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie listy rodzajów odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym, niebędącym przedsiębiorcami, do wykorzystania na ich własne potrzeby.

1. Konsultacje
Przygotowywany projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie listy rodzajów odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym, niebędącym przedsiębiorcami, do wykorzystania na ich własne potrzeby miał swój odpowiednik merytoryczny w dotychczasowym prawodawstwie, a mianowicie rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2000 r. w sprawie listy odpadów, które wytwarzający odpady może przekazywać osobom fizycznym do wykorzystania. W okresie obowiązywania tego rozporządzenia podmioty, których to rozporządzenie dotyczyło nie zgłaszały negatywnych uwag w zakresie jego postanowień.

2. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego
Wpływ na sektor przedsiębiorstw.
Wprowadzenie przedmiotowego rozporządzenia może polepszyć sytuację sektora przedsiębiorstw. Przekazanie przez przedsiębiorstwa własnych odpadów innym posiadaczom odpadów celem poddania tych odpadów procesom odzysku lub unieszkodliwiania, wiąże się z ponoszeniem kosztów tych działań. Natomiast przekazanie określonych rodzajów odpadów dla osób fizycznych lub jednostek organizacyjnych niebędących przedsiębiorstwami do wykorzystania ich na własne potrzeby, ograniczy ponoszenie kosztów działań odzysku lub unieszkodliwiania przedmiotowych odpadów. Z uwagi na rozproszenie takich działań, jak również na brak szczegółowej ewidencji odpadów, na obecnym etapie trudno jest oszacować zyski przedsiębiorstw.
Wpływ na sektor rządowy i samorządowy.
Oszacowanie kosztów - tak jak przywołano w punkcie Wpływ na sektor przedsiębiorstw. 
Wpływ na sektor gospodarstw domowych.
Niektóre odpady są bardzo cennymi surowcami do wykorzystania na własne potrzeby przez osoby fizyczne. Wprowadzenie możliwości pozyskania takich surowców od posiadaczy odpadów może pozytywnie wpłynąć na kondycję gospodarstw domowych poprzez ograniczenie nakładów ponoszonych przy zakupie surowców „pierwotnych”. Przykładem może być pozyskiwanie w ten sposób przez gospodarstwa domowe miedzy innymi odpadów drewna, kory, korka czy trocin wykorzystywanych w celach grzewczych.

3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Brak wpływu.

4. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
Brak wpływu.

5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Brak wpływu.
 

o 31 grudnia 2007 roku.