Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA
z dnia ...............................
w sprawie listy rodzajów odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać
osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym, niebędącym przedsiębiorcami,
do wykorzystania na ich własne potrzeby.
Na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach
(Dz.U. Nr 62, poz. 628) zarządza się, co następuje:
§1. Ustala się listę rodzajów odpadów, które posiadacz odpadów może
przekazywać osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym, niebędącym
przedsiębiorcami, do wykorzystania na ich własne potrzeby, stanowiącą załącznik
do rozporządzenia.
§2. Rozporządzenie wchodzi w życie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Załącznik do
rozporządzenia Ministra Środowiska
z dnia ..................... (poz. ...........)
Lista rodzajów odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom
fizycznym lub jednostkom organizacyjnym, niebędącym przedsiębiorcami, do
wykorzystania na ich własne potrzeby

Uzasadnienie
Rozporządzenie jest realizacją upoważnienia zawartego w art. 33 ust.
3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. Nr 62, poz. 628).
Ustawa o odpadach wprowadziła możliwość przekazywania przez posiadacza
odpadów określonych rodzajów odpadów osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym
nie będącym przedsiębiorcami do wykorzystania ich na własne potrzeby.
Rozporządzenie ustala listę odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać
w/w osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym. Biorąc pod uwagę ochronę
zdrowia i życia ludzi oraz ochronę środowiska na liście tej znalazły się
odpady nie będące odpadami niebezpiecznymi.
Rozporządzenie to miało swój odpowiednik w dotychczas obowiązującym
prawie z zakresu gospodarowania odpadami, a mianowicie rozporządzenie Ministra
Środowiska z dnia 14 czerwca 2000 r. w sprawie listy odpadów, które wytwarzający
odpady może przekazywać osobom fizycznym do wykorzystania (Dz.U. Nr 51,
poz. 620).
Wprowadzenie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu
państwa.
Ocena Skutków Regulacji
projektu rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie listy rodzajów
odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom fizycznym lub
jednostkom organizacyjnym, niebędącym przedsiębiorcami, do wykorzystania
na ich własne potrzeby.
1. Konsultacje
Przygotowywany projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie
listy rodzajów odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom
fizycznym lub jednostkom organizacyjnym, niebędącym przedsiębiorcami, do
wykorzystania na ich własne potrzeby miał swój odpowiednik merytoryczny
w dotychczasowym prawodawstwie, a mianowicie rozporządzenie Ministra Środowiska
z dnia 14 czerwca 2000 r. w sprawie listy odpadów, które wytwarzający odpady
może przekazywać osobom fizycznym do wykorzystania. W okresie obowiązywania
tego rozporządzenia podmioty, których to rozporządzenie dotyczyło nie zgłaszały
negatywnych uwag w zakresie jego postanowień.
2. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego
Wpływ na sektor przedsiębiorstw.
Wprowadzenie przedmiotowego rozporządzenia może polepszyć sytuację
sektora przedsiębiorstw. Przekazanie przez przedsiębiorstwa własnych odpadów
innym posiadaczom odpadów celem poddania tych odpadów procesom odzysku
lub unieszkodliwiania, wiąże się z ponoszeniem kosztów tych działań. Natomiast
przekazanie określonych rodzajów odpadów dla osób fizycznych lub jednostek
organizacyjnych niebędących przedsiębiorstwami do wykorzystania ich na
własne potrzeby, ograniczy ponoszenie kosztów działań odzysku lub unieszkodliwiania
przedmiotowych odpadów. Z uwagi na rozproszenie takich działań, jak również
na brak szczegółowej ewidencji odpadów, na obecnym etapie trudno jest oszacować
zyski przedsiębiorstw.
Wpływ na sektor rządowy i samorządowy.
Oszacowanie kosztów - tak jak przywołano w punkcie Wpływ na sektor
przedsiębiorstw.
Wpływ na sektor gospodarstw domowych.
Niektóre odpady są bardzo cennymi surowcami do wykorzystania na własne
potrzeby przez osoby fizyczne. Wprowadzenie możliwości pozyskania takich
surowców od posiadaczy odpadów może pozytywnie wpłynąć na kondycję gospodarstw
domowych poprzez ograniczenie nakładów ponoszonych przy zakupie surowców
pierwotnych. Przykładem może być pozyskiwanie w ten sposób przez gospodarstwa
domowe miedzy innymi odpadów drewna, kory, korka czy trocin wykorzystywanych
w celach grzewczych.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Brak wpływu.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
Brak wpływu.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Brak wpływu.
|