Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA

z dnia ...................

w sprawie warunków, jakie muszą być spełnione przy wykorzystywaniu komunalnych osadów ściekowych.



Na podstawie art. 43 ust. 7 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. Nr 62, poz. 628) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa: 

1) warunki jakie muszą być spełnione przy wykorzystywaniu komunalnych osadów ściekowych,
2) dawki komunalnych osadów ściekowych, które można stosować na gruntach,
3) zakres, częstotliwość i metody referencyjne badań komunalnych osadów ściekowych i gruntów, na których osady te mają być stosowane.


§ 2. Komunalne osady ściekowe mogą być stosowane, jeżeli:

1) zawartość metali ciężkich nie przekracza ilości podanych w załączniku nr 1 do rozporządzenia,
2) sposób wykorzystywania nie spowoduje uciążliwości dla ludzi i środowiska, a w szczególności pogorszenia jakości wód powierzchniowych i podziemnych,
3) w komunalnych osadach  ściekowych stosowanych w rolnictwie i do rekultywacji gruntów na cele rolne nie wyizolowano bakterii z rodzaju Salmonella, 
4) liczba żywych jaj pasożytów jelitowych Ascaris sp., Trichuris sp., Toxocara sp. w 1 kg suchej masy komunalnych osadów ściekowych stosowanych:
a) w rolnictwie - jest nie większa niż 10, 
b) do rekultywacji gruntów na cele rolne oraz do uprawy roślin przeznaczonych do produkcji kompostu - jest nie większa niż 100,
c) do rekultywacji terenów, do dostosowania gruntów do określonych potrzeb wynikających z planów gospodarki odpadami, planów zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz do uprawy roślin nieprzeznaczonych do spożycia i do produkcji pasz - jest nie większa niż 300,
5) zawartość metali ciężkich w wierzchniej (0-25 cm) warstwie gruntu, na którym komunalne osady ściekowe mają być stosowane, nie przekracza ilości podanych:
a) w załączniku nr 2 do rozporządzenia - przy stosowaniu komunalnych osadów ściekowych w rolnictwie oraz do rekultywacji gruntów na cele rolne, 
b) w załączniku nr 3 do rozporządzenia - przy stosowaniu komunalnych osadów ściekowych do rekultywacji gruntów na cele nierolne, do uprawy roślin przeznaczonych do produkcji kompostu, do uprawy roślin nieprzeznaczonych do spożycia i produkcji pasz oraz przy dostosowywaniu gruntów do określonych potrzeb wynikających z planów gospodarki odpadami, planów zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, 
6) odczyn pH gleby na terenach użytkowanych rolniczo jest nie mniejszy niż 6.0.


§ 3. 1. Przy stosowaniu komunalnych osadów ściekowych w rolnictwie dawkę osadu ściekowego ustala się dla każdej partii osadu osobno; wielkość dawki komunalnego osadu ściekowego zależy od rodzaju gruntu, sposobu jego użytkowania, jakości komunalnego osadu ściekowego i zapotrzebowania roślin na fosfor i azot, przy czym ilości metali ciężkich, które mogą być wprowadzone z komunalnym osadem ściekowym w ciągu roku do gleby, średnio w okresie 10 lat, nie mogą przekroczyć:

a) ołowiu (Pb) - 1000 g/ha/rok,
b) kadmu (Cd) - 20 g/ha/rok,
c) chromu (Cr) - 1000 g/ha/rok,
d) miedzi (Cu) - 1600 g/ha/rok,
e) niklu (Ni) - 200 g/ha/rok,
f) rtęci (Hg) - 10 g/ha/rok,
g) cynku (Zn) - 5000 g/ha/rok.
2. Przy stosowaniu komunalnych osadów ściekowych stosuje się dawki podane w załączniku nr 4 do rozporządzenia. 

§ 4. 1. W rolnictwie stosuje się komunalne osady ściekowe w postaci płynnej lub ziemistej, a do pozostałych celów mogą być także wykorzystywane komunalne osady ściekowe w postaci mazistej. 
2. Komunalne osady ściekowe w postaci płynnej mogą być wprowadzane do gruntu tylko metodą iniekcji (wstrzykiwania) lub metodą hydroobsiewu, a komunalne osady ściekowe w postaci mazistej i ziemistej należy rozprowadzać równomiernie na powierzchni gruntu i niezwłocznie z nim zmieszać. 

§ 5. 1. Badania, którym powinny być podawane komunalne osady ściekowe, obejmują oznaczanie w reprezentatywnej próbce tego osadu: 

1) odczynu pH, 
2) zawartości suchej masy (s.m.), w %, 
3) zawartości substancji organicznej, w % s.m., 
4) zawartości azotu ogólnego, w tym azotu amonowego, w % s.m., 
5) zawartości fosforu ogólnego, w % s.m.,
6) zawartości wapnia i magnezu, w % s.m.,
7) zawartości metali ciężkich: ołowiu, kadmu, chromu, miedzi, niklu, rtęci i cynku, w mg/kg s.m.,
8) obecności bakterii chorobotwórczych z rodzaju Salmonella, 
9) liczby żywych jaj pasożytów jelitowych Ascaris sp., Trichuris sp., Toxocara sp., w kg s.m.
2. Badania komunalnych osadów ściekowych, przeprowadza się z częstotliwością zależną od obciążenia oczyszczalni, wyrażonego liczbą równoważnych  mieszkańców (LRM - liczba wyrażająca krotność dobowego obciążenia oczyszczalni ścieków substancjami pochodzącymi od jednego mieszkańca):
1) raz na sześć miesięcy - przy LRM do 10 000,
2) raz na cztery miesiące - przy LRM od 10 000 do 100 000,
3) raz na dwa miesiące - przy LRM  ponad 100 000. 
3. Reprezentatywną próbkę komunalnego osadu ściekowego do badań uzyskuje się przez połączenie i dokładne zmieszanie próbek pobranych w tym samym czasie z różnych miejsc danej partii osadu ściekowego; ich liczba powinna wynosić co najmniej:
1) 10 - przy objętości partii osadu ściekowego do 50 m3,
2) 15 - przy objętości partii osadu ściekowego od 50 m3 do 100 m3,
3) 30 - przy objętości partii osadu ściekowego powyżej 100 m3.
4. Metody referencyjne badań komunalnych osadów ściekowych określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.

§ 6. 1. Grunty, na których komunalne osady ściekowe mają być stosowane, podlegają badaniom obejmującym oznaczanie w reprezentatywnej próbce tego gruntu: 

1) odczynu pH,
2) zawartości metali ciężkich: ołowiu, kadmu, chromu, miedzi, niklu, rtęci i cynku, w mg/kg s.m.,
3) zawartości fosforu przyswajalnego w przeliczeniu na P2O5 (pięciotlenek fosforu), jeżeli osad będzie stosowany w rolnictwie, w % s.m. 
2. Badania gruntów, na których komunalne osady ściekowe są stosowane w rolnictwie, wykonuje się 1 raz na rok. 
3. Reprezentatywną próbkę gruntu do badań, uzyskuje się przez zmieszanie 25 próbek pobranych w punktach regularnie rozmieszczonych na powierzchni nie przekraczającej 5 ha, o jednorodnej budowie i jednakowym użytkowaniu; próbki pobiera się z głębokości od 0 do 25 cm.
4. Metody referencyjne badań gruntów, na których komunalne osady ściekowe mają być stosowane określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.

§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

 
 

Załączniki do rozporządzenia Ministra Środowiska
z dnia ................... (poz............)



 
 

UZASADNIENIE

Rozporządzenie jest realizacją upoważnienia zawartego w art. 43 ust. 7 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. Nr 62, poz. 628), zobowiązującego do określenia warunków, jakie muszą być spełnione przy wykorzystywaniu komunalnych osadów ściekowych. W rozporządzeniu zostały określone: warunki jakie muszą być spełnione przy wykorzystywaniu komunalnych osadów ściekowych, dawki komunalnych osadów ściekowych, które można stosować na gruntach, zakres, częstotliwość i metody referencyjne badań komunalnych osadów ściekowych i gruntów, na których te osady mają być stosowane. 
Rozporządzenie przenosi do prawa polskiego wymagania techniczne dotyczące komunalnych osadów ściekowych zawarte w Dyrektywie Rady 86/278//EEC z dnia 12 czerwca 1986 r. w sprawie ochrony środowiska, a szczególnie gleb, przy stosowaniu osadów ściekowych w rolnictwie znowelizowaną Dyrektywą Rady 91/692/EEC (tekst pierwotny: OJ L 181 04.07.86 p.6).
 Przedmiotowe rozporządzenie miało odpowiednik w dotychczasowym prawodawstwie polskim, a mianowicie rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 11 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków, jakie muszą być spełnione przy wykorzystywaniu osadów ściekowych na cele nieprzemysłowe (Dz.U. Nr 72, poz. 813). Wprowadzenie rozporządzenia nie spowoduje znaczących skutków finansowych dla budżetu państwa.
 

Ocena Skutków Regulacji
projektu rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie warunków, jakie muszą być spełnione przy wykorzystywaniu komunalnych osadów ściekowych

1. Konsultacje
Przygotowywany projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie warunków, jakie muszą być spełnione przy wykorzystywaniu komunalnych osadów ściekowych miał swój odpowiednik merytoryczny w dotychczasowym prawodawstwie, a mianowicie rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 11 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków, jakie muszą być spełnione przy wykorzystywaniu osadów ściekowych na cele nieprzemysłowe. W okresie obowiązywania tego rozporządzenia (dwa lata) podmioty, których to rozporządzenie dotyczyło (oczyszczalnie ścieków komunalnych) nie zgłaszały negatywnych uwag w zakresie jego postanowień. Przedmiotowy projekt rozporządzenia jest kontynuacją merytoryczną, transponującą do polskiego prawodawstwa przepisy Dyrektywy Rady 1986/278/EWG z dnia 12 czerwca 1986 r. w sprawie ochrony środowiska, a szczególnie gleb, przy stosowaniu osadów ściekowych w rolnictwie. 

2. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego
Wpływ na sektor przedsiębiorstw.
Wprowadzenie przedmiotowego rozporządzenia nie pociągnie za sobą znacznych kosztów. Wpływ na to ma fakt, iż stosowanie komunalnych osadów ściekowych nie jest powszechne. Komunalne osady ściekowe są przede wszystkim unieszkodliwiane poprzez składowanie na składowiskach odpadów oraz w małym stopniu poprzez termiczne przekształcanie. W stosunku do stanu obecnego (tzn. stosowania dotychczasowego rozporządzenia w tym zakresie) koszty mogą zostać poniesione przez przedsiębiorstwa, które wytwarzają komunalne osady ściekowe - tzn. komunalne oczyszczalnie ścieków, na prowadzenie badań komunalnych osadów ściekowych oraz gruntów, na których te osady mają być stosowane, przy pomocy metod badań określonych w projekcie rozporządzenia. Koszty takie zostaną poniesione w przypadku, gdy laboratoria wykonujące dotychczas badania, wykonywały je przy pomocy innych metod niż te wskazane w projekcie rozporządzenia. Na obecnym etapie trudno jest oszacować koszty jakie poniosą takie laboratoria przy dostosowywaniu się do przeprowadzania badań wskazanymi metodami. Zakłada się, że będą to przypadki sporadyczne. 
Wpływ na sektor rządowy i samorządowy.
Przyjęcie rozporządzenia nie wpłynie na budżety jednostek rządowych i samorządowych, za wyjątkiem sytuacji, kiedy właścicielem lub udziałowcem oczyszczalni ścieków jest gmina. Oszacowanie kosztów - tak jak przywołano w punkcie Wpływ na sektor przedsiębiorstw. 

3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Brak wpływu.

4. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
Regulacje jakie zaproponowane są w projekcie rozporządzenia w pełni są zgodne z regulacjami obowiązującymi w Unii Europejskiej, więc nie będą miały wpływu na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.

5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Brak wpływu.