DOŚ-021-02/01 łk |
Warszawa, dnia
31 grudnia 2001r.
|
Pan dr
Wiesław Perdeus
Wiceprezydent Lublina |
W odpowiedzi na Pana pismo
z dnia 4 października 2001 r. (znak OŚ. III.0715/5/2001) przedstawiam następujące
stanowisko w sprawie pojęcia instalacji w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia
2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. Nr 62, poz. 627 z późn. zm.).
1. Pojęcie stacjonarnego
urządzenia technicznego (zespołu urządzeń) Ustawa nie definiuje pojęcia
stacjonarny. Dlatego pod tym pojęciem należy rozumieć, zgodnie z jego potocznym
znaczeniem: nie zmieniający miejsca położenia, pozostający na miejscu (Słownik
języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1992 T. III s. 313).
Stąd pod pojęciem stacjonarnego urządzenia technicznego lub zespołu urządzeń
(art. 3 pkt. 6 lit. a i b ustawy - Prawo ochrony środowiska) należy rozumieć
urządzenie (zespół urządzeń), które ze względu na swój charakter przeznaczone
jest do użycia w określonym miejscu i w ramach jego zwykłej eksploatacji
pozostaje ono w jednym miejscu (nie następują zmiany jego położenia). Trzeba
zastrzec, iż instalacją w rozumieniu ustawy jest jedynie urządzenie stacjonarne
(ich zespól), które mogą powodować emisje w rozumieniu art. 3 pkt. 4 ww.
ustawy (art. 3 pkt. 6 in fine ustawy).
2. Pojęcie obiektu budowlanego
nie będącego urządzeniem technicznym (zespołem urządzeń).
Ustawa - Prawo ochrony środowiska
nie wprowadza odrębnej definicji pojęcia obiekt budowlany. Wykorzystując
wykładnię systemową, pojęcie to należy objaśniać w ustawie w takim rozumieniu,
jakie nadaje mu ustawa regulująca problematykę budownictwa tj. ustawa z
dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 106 poz.
1126 z późn. zm.). Definicję obiektu budowlanego zawiera art. 3 pkt. 1
tej ustawy. Pod pojęciem obiektu budowlanego mieszczą się zarówno budynki
wraz połączonymi z nimi funkcjonalnie instalacjami (ustawa - Prawo budowlane
posługuje się w tym przypadku pojęciem "instalacji" w znaczeniu potocznym,
innym niż definiowane dla potrzeb ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz
innych ustaw "ekologicznych") jak i budowle. Szczegółowe definicje pojęcia
budynku i budowli zawarte są w art. 3 pkt. 2 i 3 ustawy - Prawo budowlane.
Także w przypadku obiektów
budowlanych warunkiem zaliczenia ich do pojęcia instalacji w rozumieniu
ustawy - Prawo ochrony środowiska jest stwierdzenie, iż ich eksploatacja
może powodować emisję. (art. 3 pkt. 6 in fine ustawy). Z sytuacją taką
będziemy mieli do czynienia w przypadku praktycznie wszystkich budynków,
gdyż w związku z ich eksploatacją powstają odpady, a ich wytwarzanie prowadzi
w praktyce do wprowadzania do środowiska (bezpośredniego lub pośredniego)
substancji. Jest to kwalifikowane, w rozumieniu ustawy - Prawo ochrony
środowiska, jako emisja (art. 3 pkt. 4 ustawy).
W praktyce więc każdy podmiot
dysponujący tytułem prawnym do określonego obiektu budowlanego (jako całości
- nie chodzi więc w tym przypadku o wyodrębnione pomieszczenie) powinien
być traktowany, jako prowadzący instalację w rozumieniu art. 17 ust. 1
ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. Nr 62, poz. 628). Przykładowo,
jako instalacja w rozumieniu ustawy - Prawo ochrony środowiska musi być
traktowany zarządzany przez podmiot biurowiec. W związku z jego eksploatacją
powstają np. zużyte świetlówki, odpady wytwarzane przez pracowników w związku
z ich bytowaniem w budynku, odpady ze sprzątania (jeżeli sprzątanie wykonywane
jest przez zarządzającego "we własnym zakresie", a więc jest on wytwórcą
odpadów, w rozumieniu art. 3 pkt 22 ustawy o odpadach), itp.
Zarządzający instalacją,
jaką jest obiekt budowlany, jest wytwórcą odpadów związanych wyłącznie
z jego własną działalnością (utrzymanie obiektu oraz inne działania prowadzone
bezpośrednio przez zarządzającego). Nie jest natomiast wytwórcą odpadów
powstających w związku z działalnością innych podmiotów dysponujących pomieszczeniami
w obiekcie budowlanym przez niego zarządzanym. Podmioty te, jako wytwórcy
odpadów w rozumieniu ustawy o odpadach, zobligowane są samodzielnie do
spełnienia wymagań odnośnie wytwarzania odpadów w zakresie określonym w
art. 17 ustawy o odpadach.
Dyrektor
Departamentu Ochrony Środowiska
mgr inż. Zbigniew Kamieński
|
|