AKTY PRAWNE
Wyjaśnienia do przepisów 
DOŚ-050-4449/01/ms
Warszawa, dn. 12.10.2001r.
 
Pan
Eugeniusz Piechoczek
Zastępca Naczelnego Dyrektora 
Przedsiębiorstwa Państwowego "PORTY LOTNICZE"
 

W związku z pismem z dnia 23.07.2001r., znak: TS-7000-18-551/2001, dotyczącym interpretacji przepisów ustawy z dnia 9 listopada 2000r. o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 109, poz. 1157), którą 1 października zastąpiła ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627), przedstawiam stanowisko w tej sprawie.

Zgodnie z § 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 14 lipca 1998r. w sprawie określenia rodzajów inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska oraz wymagań, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko tych inwestycji (Dz. U. Nr 93, poz. 589), w związku z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2001r. o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 100, poz. 1085) porty lotnicze o długości podstawowego pasa startowego 2 100 metrów lub większej zalicza się do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko jest wymagane. 

Każde nowe przedsięwzięcie inwestycyjne planowane na terenie portu lotniczego nie połączone funkcjonalnie oraz technologicznie z istniejącym przedsięwzięciem należy traktować jako oddzielne, dla którego przeprowadzony powinien być odrębny proces kwalifikacyjny, w wyniku którego zostanie określone do której grupy przedsięwzięć jest zaliczone i czy wymagane jest sporządzenie raportu. 

W przypadku, gdy nowe przedsięwzięcie polegające na rozbudowie lub zmianie funkcjonowania nie stanowi odrębnego obiektu i nie może funkcjonować oddzielnie, powinno ono zostać zakwalifikowane do tej samej grupy przedsięwzięć co obiekt podstawowy, czyli w przypadku portu lotniczego do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko jest obligatoryjne. 

Zgodnie z art. 46 ust. 1 i ust. 4 pkt 1 i 2 oraz art. 51 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. - Prawo ochrony środowiska, dla przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisku jest obligatoryjne, wykonanie raportu jest zawsze wymagane zarówno na etapie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jak i na etapie wydawania pozwolenia na budowę. 

Wyżej wymieniona ustawa nie zmienia kompetencji w zakresie wydawania pozwoleń na budowę. Zasady te określają przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2000r. Nr 106, poz. 1126 wraz z późniejszymi zmianami).

  

Dyrektor 
Departamentu Ochrony Środowiska 
mgr inż. Zbigniew Kamieński