AKTY PRAWNE
Wyjaśnienia do przepisów 
DOŚo 405/1062/6780/2001/ID 
Warszawa, dn. 5 grudnia 2001 r.

  
Pan
Roman Królik
Zastępca Dyrektora 
Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa

Świętokrzyski Urząd Wojewódzki
Al. IX Wieków Kielc 3
25-516 KIELCE


W odpowiedzi na Pana pismo z dnia 31 października 2001 r., znak: OSR.III-0711/36/2001, dotyczące właściwości organów do wydawania zezwoleń i ich opiniowania Departament Ochrony Środowiska przedstawia poniższe wyjaśnienia. 

Zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628) zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania lub transportu odpadów wydaje starosta po zasięgnięciu opinii właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta oraz powiatowego inspektora sanitarnego. Wymóg zasięgania opinii prezydenta miasta nie dotyczy prezydenta miasta na prawach powiatu.

W przypadku zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów właściwym starostą jest starosta każdego powiatu, na terenie którego będzie prowadzona działalność w zakresie zbierania odpadów. Właściwy starosta powinien zasięgnąć opinii wójta, burmistrza lub prezydenta miasta oraz powiatowego inspektora sanitarnego, właściwych ze względu na miejsce zbierania odpadów.

W przypadku zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie transportu odpadów właściwym starostą jest starosta powiatu, na terenie którego znajduje się siedziba lub miejsce zamieszkania posiadacza odpadów ubiegającego się o zezwolenie. Właściwy starosta powinien zasięgnąć opinii wójta, burmistrza lub prezydenta miasta oraz powiatowego inspektora sanitarnego, właściwych ze względu na miejsce siedziby lub zamieszkania posiadacza odpadów.

Zgodnie z art. 26 ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628) wojewoda wydaje zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, po zasięgnięciu opinii wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wynika z przepisów o ochronie środowiska oraz gdy dotyczy eksploatacji instalacji na terenach zakładów zaliczanych do tych przedsięwzięć.

Dla pozostałych przedsięwzięć zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, wydaje starosta właściwy ze względu na miejsce prowadzenia działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, po zasięgnięciu opinii właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta oraz powiatowego inspektora sanitarnego.
 
  

Dyrektor
Departament Ochrony Środowiska
Mgr inż. Zbigniew Kamieński