DP 5329/MD/024/01 |
Warszawa, 6
grudnia 2001 r.
|
W związku z licznymi pytaniami
w sprawie wysokości opłaty skarbowej pobieranej w związku ze składaniem
wniosków, informacji oraz wydawaniem decyzji na podstawie przepisów ustawy
z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. Nr 62, poz. 628 ) uprzejmie
informuję, że zajmuję następujące stanowisko:
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt
1 obowiązującej od 1 stycznia 2001 r. ustawy z dnia 9 września 2000 r.
o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.) opłacie tej podlegają:
podania (żądania, odwołania, zażalenia) i załączniki do podań, czynności
urzędowe, dokonywane na podstawie zgłoszenia lub na wniosek zainteresowanego,
oraz zaświadczenia i zezwolenia (pozwolenia, koncesje), wydawane na wniosek
zainteresowanego w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej.
Zgodnie z wyjaśnieniami
zawartymi w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 20.06.2001 r. znak LK-907/LM/BG/01
publikowanym w Biuletynie Skarbowym 2001/4/18:
"Przepisy ustawy o opłacie
skarbowej nie zawierają własnej definicji "podania", utożsamiając z podaniami
żądania, odwołania i zażalenia. Wyjaśniając pojęcie "podania" przez odniesienie
się do przepisów prawa formalnego można stwierdzić, iż w swej istocie stanowią
one pisma składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej
celem spowodowania określonego działania organu administracyjnego, np.
dokonania czynności urzędowej czy wydania zaświadczenia bądź zezwolenia.
Nie ma przy tym znaczenia przepis prawa stanowiący materialną lub formalnoprawną
podstawę wysuniętego żądania jak również nazwa nadana takiemu pismu przez
zainteresowanego. Istotne natomiast jest, aby żądanie, jako niezbędny element
treści podania, stanowiło wyraz uzewnętrznienia woli konkretnego podmiotu.
Oprócz żądania pismo to musi także zawierać inne elementy określone w przepisach
szczególnych (...).
W świetle powyższego należy
stwierdzić, że do podań podlegających opłacie skarbowej należy zaliczyć
w szczególności: odwołania, zażalenia, nadzwyczajne środki prawne służące
wzruszeniu ostatecznych aktów administracyjnych, wnioski, wystąpienia,
prośby, żądania. Do podań należy również zakwalifikować skargi, jeżeli
- niezależnie od nazwy - są środkami odwoławczymi składanymi w toku instancji.
Jako podań nie traktuje się zgłoszeń, które wprawdzie wywołują skutki
materialnoprawne, jednakże mają charakter informacyjny, zwykle składane
są w wykonaniu obowiązku ustawowego i w odróżnieniu od podań nie zawierają
żądania skierowanego do organu administracyjnego."
Analiza normatywnej
treści powołanego we wstępie przepisu ustawy o opłacie skarbowej wskazuje,
iż nie mieszczą się w katalogu przedmiotów opłaty skarbowej przedkładane
na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. Nr 62,
poz. 628 ):
1. informacje o wytwarzanych
odpadach oraz o sposobach gospodarowania wytworzonymi odpadami (art. 17
ust 1 pkt 3 i ust. 2 pkt 2),
2. zbiorcze zestawienia
danych, o których mowa w art. 37 ust. 1 i 2,
3. zgłoszenia do rejestru
dokonywane przez posiadaczy odpadów zwolnionych z obowiązku uzyskiwania
zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie zbierania, transportu,
odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, zgodnie z art. 33 ust. 5,
4. zawiadomienia dokonywane
przez zarządzającego składowiskiem odpadów na podstawie art. 59 ustawy
o odpadach.
To zaś oznacza brak
podstaw do obciążenia ich tą daniną.
W kategorii podań mieszczą
się natomiast niewątpliwie wnioski o wydanie decyzji w sprawach indywidualnych
z zakresu administracji publicznej, określone w ustawie o odpadach, w związku
z czym podania te i załączniki do podań podlegają opłacie skarbowej.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt
1 lit. d ustawy o opłacie skarbowej opłacie tej podlegają również
zezwolenia (pozwolenia, koncesje) wydawane na wniosek zainteresowanego
Przedmiotem opłaty skarbowej nie są zatem inne decyzje wydawane na podstawie
ustawy o odpadach na wniosek zainteresowanego (np. zatwierdzające określone
dokumenty) jak:
1. decyzja zatwierdzająca
program gospodarki odpadami niebezpiecznymi (art. 19 ust. 2)
2. decyzja zatwierdzająca
instrukcję eksploatacji składowiska (art. 53 ust. 3),
3. zgoda na zamknięcie składowiska
lub jego wydzielonej części (art. 54 ust. 2).
Potwierdza to treść załącznika
do ustawy, w którym jako przedmiot opłaty skarbowej nie zostały wskazane
te decyzje, brak też jest ogólnego ich wskazania jako "inne niewymienione
decyzje"
Stawki opłat skarbowych w
przypadku poszczególnych rodzajów decyzji, o których mowa w ustawie o odpadach,
podlegających opłacie skarbowej:
1. Pozwolenie na wytwarzanie
odpadów (art. 181 ust. 1 pkt 4 ustawy - Prawo ochrony środowiska w zw.
z art. 18 ustawy o odpadach)- podobnie jak dla innych pozwoleń na wprowadzanie
substancji i energii do środowiska 2000 zł, jeżeli pozwolenie wydawane
jest w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a 500 zł od pozostałych
pozwoleń (część IV ust. 47 c).
2. Zezwolenie na prowadzenie
działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów (art. 27
ustawy o odpadach) - zgodnie z ust. 48 w części IV załącznika do ustawy
o opłacie skarbowej (inne niż wymienione w niniejszym załączniku zezwolenia
oraz koncesje), opłata ta wynosi 833 zł od zezwoleń na prowadzenie działalności
gospodarczej, 76 zł od pozostałych.
3. Zezwolenie na prowadzenie
działalności w zakresie zbierania lub transportu odpadów (art. 28 ustawy
o odpadach) - jak w pkt. 2.
4. Zezwolenie na składowanie
odpadów niebezpiecznych na wydzielonych częściach innych składowisk odpadów
- 76 zł (od pozostałych zezwoleń, nie będących zezwoleniami na prowadzenie
działalności gospodarczej).
5. Zezwolenia w zakresie
międzynarodowego obrotu odpadami - 1388 zł (jako pozostałe zezwolenia
na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie obrotu z zagranicą
(część IV ust 39 załącznika do ustawy o opłacie skarbowej).
Przy ustalaniu opłaty skarbowej
w przypadku wydawania tzw. łącznych decyzji w zakresie gospodarki odpadami
należy uwzględnić fakt, że w istocie mamy do czynienia z jedną decyzją,
której zakres, zgodnie z przepisem art. 31 lub 32 ustawy o odpadach, może
ulec odpowiedniemu rozszerzeniu, co zwalnia z obowiązku uzyskiwania odrębnego
zezwolenia na prowadzenie działalności odpowiednio w zakresie: odzysku,
unieszkodliwiania, zbierania, transportu odpadów. A zatem opłata skarbowa
może być jedynie pobrana od pozwolenia na wytwarzanie odpadów (mimo, że
w decyzji określone mogą być wymagania dla odzysku, unieszkodliwiania,
zbierania, transportu odpadów - art. 31) bądź od zezwolenia na prowadzenie
działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania (mimo, że może ono
również obejmować zbieranie i transport odpadów - art. 32).
W przypadku zmiany
decyzji ma zastosowanie stawka określona w części IV ust. 46 załącznika
do ustawy o opłacie skarbowej, zgodnie z którym od przedłużenia terminu
ważności lub zmiany warunków wydanego zezwolenia (koncesji) oraz duplikatów
zezwoleń (koncesji) opłata skarbowa wynosi 50% stawki określonej
dla zezwolenia (koncesji).
W przypadku wydawania
decyzji na podstawie wniosków złożonych przed dniem 1 października 2001
r. zasada stosowania przepisów dotychczasowych ma zastosowanie również
do opłat skarbowych pobieranych w tych sprawach, zgodnie z przepisem art.
3 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony
środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr
100, poz. 1085).
Większy .problem może
stwarzać określenie opłaty skarbowej należnej w przypadku zmiany decyzji
wydanych na podstawie przepisów dotychczasowych, które zgodnie z przepisami
powołanej wyżej ustawy wprowadzającej nadal zachowują moc.
W przypadku zmiany zezwolenia
na usuwanie, w tym transport, wykorzystywanie lub unieszkodliwianie odpadów,
wydanego na podstawie ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o odpadach (Dz.U.
Nr 196, poz. 592 ze zm.) opłata skarbowa powinna wynosić 50% w stosunku
do obowiązującej stawki dla pozostałych zezwoleń tj. odpowiednio w stosunku
do kwoty 833 zł lub 76 zł.
W przypadku zmiany
dotychczasowych zezwoleń na wytwarzanie odpadów niebezpiecznych przy określaniu
opłaty skarbowej należy odrębnie rozważyć 3 przypadki:
1. Obecnie wymagane w tym
zakresie jest pozwolenie na wytwarzanie odpadów (jeżeli prowadzący instalację
wytwarza powyżej 1 tony odpadów niebezpiecznych lub powyżej 5 tys. ton
rocznie odpadów innych niż niebezpieczne) - zmiana zezwolenia zastępującego
w istocie wymagane obecnie pozwolenie wiąże się z poniesieniem opłaty skarbowej
w wysokości 50% opłaty za wydanie pozwolenia na wprowadzanie do środowiska
substancji lub energii.
2. Obecnie wymagana jest
decyzja zatwierdzająca program gospodarki odpadami niebezpiecznymi - zmiana
takiej decyzji nie wiąże się z obowiązkiem uiszczenia opłaty skarbowej.
3. Wytwarzanie odpadów niebezpiecznych
wymaga złożenia informacji o wytwarzanych odpadach i o sposobach gospodarowania
nimi (do 100 kg przez wytwórcę nieprowadzącego instalacji) - zmiana
wymaga złożenia nowej informacji, ale nie wiąże się z uiszczeniem opłaty
skarbowej.
Ponadto w świetle przepisów
ustawy o opłacie skarbowej należy zauważyć, że w zasadzie większość zmian
dotyczy albo terminu obowiązywania decyzji albo warunków określonych
w zezwoleniu (pozwoleniu) i są to zmiany wiążące się z poniesieniem opłaty,
inne zaś zmiany nie wiążą się z obowiązkiem uiszczenia opłaty skarbowej.
Tego rodzaju zmianą nie powodującą obowiązku opłatowego będzie np. zamiana
nazw rodzajów odpadów i ich kodów, określonych w decyzjach wydanych na
podstawie dotychczasowych przepisów, na nowe odpowiadające im nazwy rodzajów
odpadów i oznaczenia kodowe, zgodne z rozporządzeniem Ministra Środowiska
z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz.U. Nr 112, poz.
1206). Gdyby jednak posiadacz odpadów wnosił o określenie dodatkowych rodzajów
odpadów, zmianę ilości odpadów lub sposobów postępowania z nimi - byłaby
to zmiana warunków określonych w zezwoleniu (pozwoleniu).
Jednocześnie zwracam się
z uprzejmą prośbą do Panów Wojewodów o przekazanie starostom powyższego
stanowiska. |