AKTY PRAWNE
Wyjaśnienia do przepisów 
DOŚo 405/1035/6433/2001/ID
Warszawa, dn. 24 grudnia 2001 r.

 
 

W odpowiedzi na Pana pismo z dnia 24 października 2001 r., znak: Z.dz.559/2001, dotyczące interpretacji art. 26 ust. 9 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628) Departament Ochrony Środowiska przedstawia poniższe wyjaśnienia.
 Zagadnienia związane z gospodarką odpadami komunalnymi reguluje ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm). Ostatnia nowelizacja ww. ustawy, która szeroko reguluje zagadnienia związane z gospodarką odpadami komunalnymi, jest zawarta w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy – Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 100, poz. 1085).
 W świetle tej nowelizacji, zgodnie z art. 7 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, na prowadzenie działalności w zakresie zbierania i transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych wymagane jest uzyskanie zezwolenia. Zezwolenia udziela w drodze decyzji, wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce świadczenia usług.
 Przedsiębiorca prowadzący skup makulatury, a więc prowadzący działalność w zakresie zbierania odpadu komunalnego segregowanego o kodzie 20 01 01 jest zobowiązany do uzyskania zezwolenia na prowadzenie tej działalności na podstawie przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
 W przypadku zbierania odpadów opakowaniowych z podgrupy 15 01 przedsiębiorca jest zobowiązany do uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów zgodnie z art. 28 ustawy o odpadach.
 
 
  

Dyrektor 
Departamentu Ochrony Środowiska
       mgr inż. Zbigniew Kamieński