PEod 024/15/146/02/JG |
Warszawa, 28.03.2002
r.
|
Pan
Andrzej Królikowski
Główny Inspektor
Inspekcja Handlowa
Pl. Powstańców Warszawy
1
00-950 Warszawa
skr. pocz. 247 |
W odpowiedzi na Pana
pismo z dnia 3 stycznia 2002 r. (znak: BPO-024-1/02) dotyczące interpretacji
przepisów odnośnie opakowań i odpadów opakowaniowych, Departament Polityki
Ekologicznej przedstawia następujące wyjaśnienia.
Ustawa z dnia 11 maja
2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (Dz.U. Nr 63, poz. 638)
w art. 13 zobowiązuje jednostki handlu detalicznego o powierzchni handlowej
powyżej 25 m2, które sprzedają napoje w opakowaniach jednorazowych, do
posiadania w ich ofercie handlowej podobnych produktów dostępnych w opakowaniach
wielokrotnego użytku. Pojęcie produktów podobnych nie zostało zdefiniowane
w ustawie, z tego względu istnieje trudność w interpretowaniu tego przepisu.
Pojęciem "napoju" posługuje się Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług. W
dokumencie tym w podsekcji DA "Produkty spożywcze, napoje i wyroby tytoniowe"
znajduje się grupa 15.9 "Napoje". W związku z powyższym zapis art. 13 ustawy
o opakowaniach i odpadach opakowaniowych należy odnosić wyłącznie do produktów
wymienionych w grupie 15.9 "Napoje". Należy jednak zwrócić uwagę także
na kwestię dotyczącą dostępności takich produktów w opakowaniach wielokrotnego
użytku. Jeżeli w kraju żaden z producentów napojów nie wprowadza na rynek
napojów w opakowaniach wielokrotnego użytku nie ma zatem podstawy żądać
od sprzedawców, aby posiadali w ofercie handlowej produkt, który w ogóle
nie jest dostępny na rynku w takim opakowaniu. Ponadto zgodnie z art. 18
ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, Inspekcja Handlowa również
nad przestrzeganiem przepisów art. 13 sprawuje nadzór.
Przepis zawarty w
art. 14 ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, zobowiązuje jednostki
handlu detalicznego do przyjmowania zwracanych i na wymianę opakowań wielokrotnego
użytku po produktach w takich opakowaniach, które znajdują się w ich ofercie
handlowej. Brzmienie tego przepisu nie ogranicza przyjmowania przedmiotowych
opakowań tylko do zakupionych w danej jednostce handlu detalicznego, a
także nie wprowadza wymogu, że klient powinien wylegitymować się dowodem
zakupu produktu w takim opakowaniu, które chce oddać w danej jednostce
handlowej. W przypadku, gdy klient przyniesie opakowanie wielokrotnego
użytku po produkcie w takim opakowaniu, który znajduje się w ofercie handlowej
danej jednostki handlowej, do zwrotu (bez zakupu produktu) lub na wymianę
(z zakupem produktu w takim samym opakowaniu), sprzedawca ma obowiązek
przyjąć od niego te opakowanie, ale nie ma on podstawy prawnej żądać od
klienta dowodu zakupu (paragonu, faktury, itp.), chyba że klient chce uzyskać
zwrot kaucji.
Podobna sytuacja ma
miejsce odnośnie nakładania kaucji na opakowania. Ustawa o opakowaniach
i odpadach opakowaniowych zobowiązuje art. 10 do ustalania kaucji tylko
na opakowania po substancjach chemicznych bardzo toksycznych, toksycznych,
rakotwórczych, mutagennych lub niebezpiecznych dla środowiska, które są
określone w przepisach o substancjach i preparatach chemicznych. Należy
jednocześnie przypomnieć, iż z zakresu działania przepisów o substancjach
i preparatach chemicznych (tzn. ustawy z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach
i preparatach chemicznych, Dz.U. Nr 11, poz. 84, z późn. zm.) zostały wyłączone
m.in. środki ochrony roślin, tak więc również przepisów z ustawy o opakowaniach
i odpadach opakowaniowych dotyczących kaucjonowania nie stosuje się w przypadku
opakowań po środkach ochrony roślin. Ustawa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych
reguluje system kaucjonowania opakowań tylko po produktach określonych
w art. 10 ust. 1tej ustawy i w stosunku do tych opakowań jest on obowiązkowy.
Natomiast w przypadku pozostałych produktów przedmiotowa ustawa nie zawiera
regulacji w tym zakresie ale również nie zawiera zakazu pobierania kaucji
przez sprzedawcę (jest to element umowy cywilnoprawnej pomiędzy sprzedawcą
a klientem). Należy zaznaczyć, iż przed wejściem w życie ustawy o opakowaniach
i odpadach opakowaniowych, funkcjonował system kaucjonowania opakowań wielokrotnego
użytku (np. po napojach).
Ustawa o opakowaniach
i odpadach opakowaniowych w art. 6 zawiera regulacje dotyczące oznakowania
opakowań. Na podstawie art. 6 ust. 5 minister właściwy do spraw środowiska
określi w drodze rozporządzenia rodzaje opakowań podlegających oznakowaniu
oraz wzory oznaczeń opakowań. Przedmiotowe rozporządzenie nie zostało jeszcze
wydane i do momentu jego ogłoszenia, zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy z
dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy Prawo ochrony środowiska,
ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 100, poz. 1085),
obowiązuje rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych
i Leśnictwa z dnia 13 lutego 1998 r. w sprawie oznaczania opakowań (Dz.U.
Nr 25, poz. 138), jednakże nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2003 r. Tak
więc regulacje dotyczące oznaczania opakowań zawarte w ustawie o opakowaniach
i odpadach opakowaniowych należy odnosić do tych rodzajów opakowań, o których
mowa w przywołanym powyżej rozporządzeniu z dnia 13 lutego 1998 r.
Dyrektor
Departamentu Polityki Ekologicznej
Marek Sobiecki
|
|